Írta: Buzási László 2011. február 24. csütörtök, 23:02
12-0-0. Ilyen arányban fogadták el ma délután a költségvetést a képviselők Hajdúszoboszlón. Bevezetőjében Dr. Sóvágó László polgármester elmondta, hogy a látszat ellenére ezt a költségvetést is kemény viták és hosszú egyeztetések előzték meg több fordulóban. Az ülés nyilvános része alig több mint egy órán át tartott. A fontosabb döntésekről a következő napokban részletesen beszámolunk.
Most nézzük a legfontosabbat, a költségvetést!
Dr Sóvágó László polgármester a költségvetés elfogadása előtt elmondta, hogy:A rendszerváltás kezdete óta - kormányoktól függetlenül - a magyar önkormányzatok helyzete folyamatosan romlik, részesedésük a nemzeti jövedelemből egyre kisebb mértékű. A magyar önkormányzatok jelentős része - részben az elégtelen központi támogatások, másrészt nem egy helyen a lehetőségekkel összhangban nem álló fejlesztések következményeként - eladósodott, anyagi eszközeik jelentős részét a felvett hitelek törlesztésére kell fordítani, fejlesztésekre nem, vagy alig gondolhatnak.
Hajdúszoboszló a kevés számú elfogadható anyagi helyzetű önkormányzatok közé tartozik. Hitelt nem vett fel, intézményei működésének anyagi feltételei biztosítottak, fel sem merült a városüzemeltetésre szánt összegek csökkentése, a közszférában foglalkoztatottak juttatásainak megnyirbálása, sőt jut pénz elfogadható mértékben fejlesztésre is. Mindez évtizedek tervszerű munkájának következménye, amely ebben az évben is folytatódik (pl. a közszolgáltatási feladatokat ellátó cégek összevonása).
BEVÉTELEK
Az intézményi bevételek növekedését döntően az étkezési nyersanyagnormák emelése eredményezi, de ennek a kiadási oldalon is hasonló mértékű növekmény a következménye.
Valamelyest több helyi adó beszedését tervezzük, amelynek forrása az építményadó (újabb ingatlanok kerültek adózás alá) és az iparűzési adó növekménye ( remény van a gazdaság teljesítőképességének javulására, amely ezen adónem gyarapodását is jelenti).
Az állami támogatás és az átengedett központi adók együttes összege tavaly 2.552.354.000 Ft volt. Ugyanezek 2011-ben 2.652.527.000 Ft-ra rúgnak. A növekmény mintegy 100 millió Ft, nem éri el az infláció mértéket.
A 2011. évi költségvetési törvényben szereplő, a helyi önkormányzatokat megillető normatív állami támogatások igénylési feltételei döntően nem változtak, néhány területet érintően a normatív állami támogatások és a központosított előirányzatok közötti jogcímek között átrendeződés történt.
A felhasználási kötöttség nélkül igényelhető normatív állami hozzájárulások szerkezete kis mértékben módosult, összességében az előző évi finanszírozási konstrukciót követi.
A kötött felhasználású normatív támogatásokból származó állami támogatás várhatóan 6,1 millió Ft-tal nő az előző évhez viszonyítva. Visszakerült a támogatott célok közé a pedagógus szakvizsga és továbbképzés, valamint az osztályfőnöki és gyógypedagógiai pótlék. Nő a pedagógiai szakszolgálat normatív támogatása.
A tűzoltóság támogatása az előző évhez képest 3,9 millió Ft-tal nő.
A 4. sz. melléklet által felsorolt "átvett pénzeszközök" zömét a különböző fejlesztési célokra nyert pályázati pénzek teszik ki, amelyeket a költségvetésben szerepeltetni kell.
A vagyonhasznosítási bevételek csökkenését az ingatlan értékesítések "leállása", illetve a kevesebb ÁFA-visszatérítés magyarázza.
Az állami költségvetésből származó forrásokról a képviselők a költségvetési koncepció elfogadásához részletes tájékoztatást kaptak.
KIADÁSOK
Az önállóan, illetve a részben önállóan gazdálkodó intézmények tervezett kiadásainak felülvizsgálata a szokásos módon megtörtént. Fegyelmezett gazdálkodással a rendelkezésre álló keretek az intézmények megfelelő működését biztosítják. Nem tervezünk semmiféle "megszorítást", az eddigi juttatások mindenki számára biztosítottak.
Hasonló megállapítás érvényes a 8. sz. mellékletben feltüntetett önkormányzati feladatokra is. A meghatározó feladatoknál az elmúlt éviekhez hasonló összegekkel számolunk, a rendszeresen az érdeklődés középpontjába kerülő polgármesteri hivatal az elmúlt évivel megegyező összegekből gazdálkodhat.
Az 1. sz. melléklet "Kiadás" rovatában szereplő pénzmaradványt terhelő kifizetések a jogszerűen lekötött, de még különböző okok miatt ki nem fizetett tételeket tartalmazzák.
A városüzemeltetési feladatokra összesen mintegy 10%-kal több áll rendelkezésre. A város lakóira és a turistákra is tekintettel nem engedhetjük meg, hogy a város tisztasága, parkosítottsága, rendezettsége csorbát szenvedjen, és az infláció itt sem hagyható figyelmen kívül.
A 12. sz. melléklet szerint az Egészségügyi, illetve az Oktatási, Kulturális és Sportbizottság az eddigiekhez hasonló keretből gazdálkodhatna, míg a Turisztikai Bizottság célkeretének növelését a 2011. évi kiemelt németországi marketing terv indokolja.
A többéves, jól megszervezett gazdálkodásunknak köszönhetően eben az évben sem maradunk felújítás, beruházás nélkül. A 12. sz. mellékletben 70 millió Ft szerepel intézmény-felújításra, karbantartásra, míg ugyanezen közterületek esetén 10 millió Ft. A Pénzügyi Bizottság 20 millió Ft-os vis maior kerete is lényegében ezt a célt szolgálja. A 13. és 14. melléklet tételesen felsorolja a tervezendő beruházásokat, fejlesztéseket.
Belvízrendezésre 100 millió, útépítésre 50 millió, útszőnyegezésre 40 millió, kátyúzásra 16 millió, járdafelújításra 25 millió biztosításáról szól a javaslat, de a 13., 14. táblázatban a további fejlesztések is láthatók.
A tervezet - az általam eddig képviselt állásponttal összhangban - egyensúly közeli állapotot rögzít, tartós hitel felvételével nem számol. Két dologról azonban nem szabad megfeledkezni. A testület úgy döntött, hogy a városrehabilitáció céljából pályázatot nyújtsunk be. Amennyiben a kiírás megtörténik és sikeresek leszünk, az önerő, amely 132 millió, csak hitelből teremthető elő. Hasonló a helyzet a városközpont esetén, ahol az első fordulóban nyertünk, komoly esélyünk van a második menetben is. Itt az önerő 230 millió Ft, fedezete ugyancsak hitel lehet.
Az előzetes bizottsági viták során elhangzott javaslatok az előterjesztésbe szinte kivétel nélkül beépültek. A megküldött mellékletek - amelyek az előterjesztés érdemi részeit jelentik - részletesen tartalmazzák a bevételi és kiadási tételeket.
Szoboszlói Színes– Buzási László
A helyi hírek forrása mi vagyunk! – Minden jog fenntartva
www.szoboszloihirek.hu